بیوفیدبک روش درمانی نوین:

بیوفیدبک روش درمانی است که با بکارگیری ابزارهای الکترونیکی اطلاعاتی را در مورد اعصاب و عضلات و فعالیت های خودمختار بدن پردازش می کند و در قالب فیدبک صوتی یا تصویری به بیمار فیزیوتراپیست وی نشان می دهد. بیوفیدبک به بیماران کمک می کند تا آگاهی بیشتری از اعمال خودمختار بدن بدست آورند و کنترل ارادی شان را افزایش دهند. بیوفیدبک نوعی تکنیک درمانی غیرتهاجمی است که کاهش علائم را در افراد بسیاری موجب شده است. این درمان در انواع اختلالات عضلانی اسکلتی شامل یبوست، بی اختیاری ادراری، اختلالات جنسی، واژینیسموس، اختلال نعوظ، فلج ناشی از سکته، میگرن، درد مفصل فکی-گیجگاهی، فلج نیمه صورت (بلز) و … کاربرد دارد. در این درمان مراجع به خوبی از اختلالاتی که در سیستم فیزیولوژیک بدن اتفاق افتاده است آگاه می شود و سعی می کند آن را به سطح طبیعی برگرداند.

بیوفیدبک کف لگن:

این روش در موارد متعددی مثل یبوست مزمن،  بی اختیاری ادراری، بی اختیاری مدفوعی و درد کف لگن، پرولاپس احشای لگنی، پرولاپس موکوزال و یبوست slow transit، ایمن و تاثیرگذار است. مهم ترین اندیکاسیون هایی که برای بیوفیدبک کف لگن در شواهد موجود ذکر شده اند شامل:

-اختلال عملکرد عضلانی کف لگن بدون وجود پرولاپس شدید و اختلال نوروژنیک

-بیمارانی که شناخت ذهنی و تمایل به درمان (adherence) خوبی دارند و راغب به تکمیل درمان تحت نظر تراپیست هستند.

بر اساس مطالعه ی Cochrane از بیوفیدبک در زمینه ی learning، encouragement و modulating استفاده می شود. همچنین از این درمان برای اهداف زیر نیز بهره می برند:

-کمک به بیماران برای رساندن عملکرد عضلاد کف لگن به سطح مطلوب

-بهبود عملکرد فیبرهای عضلانی نوع 1 و 2 و همچنین بهبودی هماهنگی عضلانی با تاثیر بر این فیبرها

-برای بهبود قدرت عضلات کف لگن و آگاهی از پر شدن رکتوم

-هماهنگ کردن و تنظیم افزایش فشار داخل شکمی و شل شدن عضلات کف لگن حین دفع

دامنه ی نتایج مورد انتظار:

بر اساس شواهد موجود تاثیرگذاری بیوفیدبک با توجه به میزان بهبود علایم بیمار، نمره ی کسب شده در پرسشنامه، میزان رضایت بیمار و تاثیرات طولانی مدت آن بررسی می شود.

طبق مطالعات انجام شده افرادی که حداقل 5 جلسه درمان بیوفیدبک دریافت کرده اند هم تاثیرات کوتاه مدتی را تجربه کرده اند اما برای کسب نتایج ماندگار و طولانی مدت حداقل 15 جلسه بیوفیدبک مورد نیاز است.

-طول مدت درمان 3 الی 12 ماه می باشد. برای هدف learning لازم است به مدت 2سال بیمار تحت درمان بیوفیدبک باشد البته با فواصل طولانی مدت بین جلسات درمانی.

مقاله های مشابه