عفونت ادراری

عفونت دستگاه ادراری (UTI) یک عفونت در هر قسمت از سیستم ادراری شما است – کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجرای ادرار. بیشتر عفونت ها دستگاه ادراری تحتانی – مثانه و مجرای ادرار را درگیر می کنند.

زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری هستند. عفونت محدود به مثانه می تواند دردناک و آزاردهنده باشد. با این حال، اگر عفونت ادراری به کلیه ها سرایت کند، عواقب جدی ممکن است رخ دهد.

پزشکان معمولاً عفونت های دستگاه ادراری را با آنتی بیوتیک درمان می کنند. اما در وهله اول می توانید اقداماتی را برای کاهش شانس ابتلا به UTI انجام دهید.

علائم
عفونت‌های دستگاه ادراری همیشه علائم و نشانه‌هایی ایجاد نمی‌کنند، اما زمانی که ایجاد می‌کنند ممکن است شامل موارد زیر باشند:

میل شدید و مداوم برای ادرار کردن
احساس سوزش هنگام ادرار کردن
دفع مکرر و مقدار کمی ادرار
ادرار کدر به نظر می رسد
ادراری که قرمز، صورتی روشن به نظر می رسد – نشانه وجود خون در ادرار
ادرار با بوی قوی
درد لگن، در زنان – به ویژه در مرکز لگن و اطراف ناحیه استخوان عانه

عوامل خطر
عفونت های دستگاه ادراری در زنان شایع است و بسیاری از زنان در طول زندگی خود بیش از یک عفونت را تجربه می کنند. عوامل خطر ویژه زنان برای عفونت ادراری عبارتند از:

آناتومی زن: یک زن مجرای ادراری کوتاه تری نسبت به یک مرد دارد، که فاصله ای را که باکتری ها باید طی کنند تا به مثانه برسند را کوتاه می کند.
فعالیت جنسی: زنان فعال جنسی نسبت به زنانی که از نظر جنسی فعال نیستند بیشتر به عفونت ادراری مبتلا می شوند. داشتن یک شریک جنسی جدید نیز خطر شما را افزایش می دهد.
انواع خاصی از پیشگیری از بارداری زنانی که از دیافراگم برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، و همچنین زنانی که از عوامل اسپرم‌کش استفاده می‌کنند، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.
یائسگی: پس از یائسگی، کاهش استروژن در گردش باعث تغییراتی در دستگاه ادراری می شود که شما را در برابر عفونت آسیب پذیرتر می کند.

روش های جلوگیری
برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های ادراری می توانید این اقدامات را انجام دهید:

مایعات به خصوص آب زیاد بنوشید. نوشیدن آب به رقیق شدن ادرار شما کمک می‌کند و اطمینان می‌دهد که دفعات ادرار بیشتری خواهید داشت – به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا قبل از شروع عفونت از دستگاه ادراری شما خارج شوند.
آب کرن بری بنوشید. اگرچه مطالعات قطعی نیست که آب زغال اخته از عفونت ادراری جلوگیری می کند، اما احتمالاً مضر نیست.
از جلو به عقب پاک کنید. انجام این کار پس از ادرار و پس از اجابت مزاج به جلوگیری از گسترش باکتری های ناحیه مقعد به واژن و مجرای ادرار کمک می کند.
بلافاصله پس از مقاربت مثانه خود را خالی کنید. همچنین، یک لیوان پر آب بنوشید تا به شستشوی باکتری ها کمک کنید.
از محصولات بالقوه تحریک کننده زنانه خودداری کنید. استفاده از اسپری های دئودورانت یا سایر محصولات زنانه مانند دوش و پودر در ناحیه تناسلی می تواند مجرای ادرار را تحریک کند.
روش کنترل بارداری خود را تغییر دهید. دیافراگم ها، یا کاندوم های بدون روغن یا اسپرم کش، همگی می توانند به رشد باکتری کمک کنند.

مقاله های مشابه